Tuesday 26 September 2017

Sajak Seorang Pemimpin Negara

Dapatan dari Watsup On Sep 25, 2017 4:56 PM,

*Faktor atau amanat Mahathir, menjelang PRU14 agar tumbangkan Najib dan BN bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan. Antara amanat Mahathir yang dinyatakan dalam bentuk sajak sebelum ini ialah :*

*Aku tidak perlu apa-apa kekayaan*

*Aku mengerti umurku yang tua*

*Menunggu masa bertemu Ilahi*

*Aku boleh selesa diam tidak bersuara*

*Supaya dijulang dan diangkat oleh mereka*

*Sepanjang nafas dan usia*

*Tetapi aku harus bersuara di akhir hayat*

*Tanpa meminta apa-apa untuk diriku*

*Malah tidak mengapa aku dihina dan dicerca*

*Semuanya kerana mataku melihat kemusnahan*

*Oleh pemimpin di puncak kuasa*

*Yang rakus dan boros tidak terhalang*

*Menabur rasuah dan membeli orang*

*Pada mata tuaku*

*Aku melihat hutang berbilion*

*Yang akan dibayar oleh cucu dan cicit rakyat*

*Aku melihat wang dipinjam hari ini*

*Seperti tiada lagi hari esok*

*Semuanya*

*untuk membeli segala undi*

*untuk membeli segala kuasa*

*Pada senja hayatku*

*Aku melihat apa yang dibina berdekad lama*

*Dimusnahkan dengan wang yang bukan miliknya*

*Dia menghidangkan wang haram untuk semua memujanya*

*Dia menjanjikan bulan dan bintang kepada semua tanpa mengira harga yang perlu dibayar oleh cucu cicit kita setelah dia tiada lagi bernafas*

*Segala wang haram*

*Disamun, dirompak dan dipinjam secara halus*

*Untuk dibayar oleh rakyat*

*Wang haram diselerakkan untuk suap dedak mereka yang tiada lagi nilai dan hormat diri*

*Mereka menjual negara*

*Mereka menjual diri*

*Mereka menjual maruah*

*Mereka menjual agama*

*Aku tidak dapat melakukan semua*

*Namun pada yang muda kusematkan harap*

*Untuk membetulkan Malaysia*

*Dengan bersama, PH, berganding*

*Supaya ia tidak tenggelam*

*Dengan tangan kotor*

*Dan harganya dibayar*

*Oleh cucu dan cicit kita*

No comments:

Post a Comment